Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Chokladcupcakes med swiss meringue raspberry buttercream

2013-02-10 kl 11:34:00

Jag ville testa en ny sorts frosting och då var jag inne på heavenlycupcake, jätteduktig tjej, och såg Swiss Meringue Buttercream; jag tänkte "Det måste jag testa. Det var kanske inte det godaste jag smakat. Helt ärligt tyckte jag att det bara smakade smör. Och det var ju inte så himla kul.

Men det blev godare med själva muffinsen. Fast det blir nog inga sådana frostingar till för mig. Men det var kul att testa. Det var ganska jobbigt att göra eftersom man måste vispa så länge, så om ni nu gör denna frosting (vilket jag tycker ni ska göra, eftersom alla har olika smak så ni kanske tycker det är jättegott) använd en stående visp (kitchen aid etc)

 

 

50 g rumstempererat smör

1 ½ dl socker

2 tsk vaniljsocker eller 1 tsk vid starkare vanilj

1 ägg

1 dl varmt vatten

2/3-1 dl kakao

2 1/4 dl vetemjöl

1 nypa salt

1 ½ tsk bakpulver

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 180 °C.

 

Vispa smöret och sockret mjukt och luftigt. Blanda i ägget och vaniljsockret. Vispa till en jämn smet.

Blanda det varma vattnet och kakon i en skål. Vispa tills kakon löst sig helt. Tillsätt sedan vattnet och kakaon i smeten. Sikta ner övriga ingredienser och vänd ner de försiktigt tills allt är blandat.

Fyll formarna till ungefär hälften. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

De är klara när en sticka är helt torr om du stuckit ner de i muffinsen.

 

Chokladsmörkräm

50 g smör

1 dl kakao

3-4 dl florsocker

1-3 msk mjölk

 

Gör så här:

Vispa smöret mjukt. Sikta ner kakao och florsocker, blanda ordentligt. Blanda i mjölk till smörkrämen får rätt konsistens. Vispa länge till en luftig kräm. Fyll en spritspåse. Gröp ur ett hål i muffinsen med en äppelurkärnare och fyll med smörkräm.

 

Swiss Meringue Raspberry Buttercream

4 st stora äggvitor (eller 120 g)

2 1/4 dl socker

250 g rumsvarmt smör

1 tsk vaniljsocker

3 1/3 dl tinade hallon

 

Vispa äggvitorna och socker över ett vattenbad. Se till att vattnet INTE nuddar skålen med äggvitorna i. Då kokar de och förstörs. Värm vattnet tills det puttrar. Det får inte stormkoka. Se även till att det inte finns några fettrester i skålen du använder. Bäst är metallskålar eller glasskålar.

Om du är osäker på det där med fettrester kan du ta pressad citronsaft på husshållpapper och göra rent skålen med det.

Det får inte vara någon gula med, så var noga med det. Använd en termometer (en sådan som är gjord för matlagning och baking). Vispa hela tiden, låt allt socker lösas upp. När termometern visar 60 grader ska du ta skålen från värmen.

 

 

Nu häller du över blandingen i en mixer (Kitchen Aid m.fl) eller så använder du elvisp. Vispa blandingen till skålen är ljummen eller kall, och äggvitorna blivit en tjock maräng som det blir toppar av när du tar bort vispen.

För att förenkla nu kan det vara bra att ha någon till hjälp om du vispar med elvisp. Det rumsvarma smöret ska tillsättas nu. En bra grej är att ha skurit de i kuber, en matsked stora. De ska vara helt uppblandade med marängen innan du tillsätter nästa. Ett tips är att räkna till 15-20 mellan varje kub.

När allt smör är iblandat ser det mest ut som en grynig massa. Fortsätt bara vispa på mellanhastighet i ett par minuter. Om inte skålen/bunken helt kall nu, ställ den en kvart i kylskåpet och prova lite senare.

Mosa hallonen och sila bort fröna.

Detta är en svår frosting som tar ett tag. Ge bara inte upp! När frostingen är mjuk och krämig tillsätter du vaniljsocker och hallonpurén. Vispa ordentligt tills allt är blandat och fint. Fyll en spritspåse och spritsa på dina chokladcupcakes.

 

Kram, Felicia

P.S: Förlåt för seg uppdatering, Men jag kan ju inte tvinga mina föräldrar att äta så mycket som jag skulle vilja baka! :)


Kommentarer
Postat av: Alicia

Hejsanhejsan! Fin blogg du har :)
Har just nu en tävling på bloggen, här har du länken ;
http://ronjalinneaalicia.blogg.se/2013/february/tavling-igen.html#comment

Tryck där för att komma direkt till inlägget & anmäl dig. Läs mer på bloggen! Kram :D <3
Hoppas du vill anmäla dig

Svar: Tack!
sockerhornan.blogg.se

2013-02-10 @ 14:53:36
URL: http://ronjalinneaalicia.blogg.se
Postat av: Nicole [ Foto & Vardag ]

sv: javisst! kommentera vilket nummer du blev så gör jag detsamma! :)

2013-02-10 @ 19:47:36
URL: http://twinstars.blogg.se
Postat av: ♫♪ sandra T

mums!

Svar: Japp! :D
sockerhornan.blogg.se

2013-02-10 @ 21:21:46
URL: http://www.sandramusic.blogg.se
Postat av: Milla

Dålig jag känner mig på att baka nu :) Tack... -.- Nää, skämta :D FIIINNAAA :D<3^^

Svar: Du äger säkert /Emelie
sockerhornan.blogg.se

2013-02-11 @ 08:14:25
URL: http://mimjib.blogg.se
Postat av: Rebecca

åh så gott! :)

Svar: Ja, förutom frostingen!
sockerhornan.blogg.se

2013-02-12 @ 00:02:50
URL: http://rebeckhaam.blogg.se
Postat av: Felicia Andreasson

sv: Åh tack så mycket! :D och desamma till dig!

Åh så gott det ser ut! :D

2013-02-12 @ 10:42:14
URL: http://feliciafoto.blogg.se/
Postat av: Milla

Vad hände med den till vänster xD? Den typ sjönk ihop :P

Svar: Det var min pappa som skulle testa spritsa xD /Felicia
sockerhornan.blogg.se

2013-02-12 @ 17:24:28
URL: http://mimjib.blogg.se
Postat av: Lisa ♡ ( Foto & Vardag )

Sv: Visst kan vi gör ett bloglovin' byte! Följer er nu, så säg gärna till när ni följer mig! :)

2013-02-15 @ 13:16:06
URL: http://liisaafotar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback