Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Typ en brownie

2013-03-05 kl 22:19:00

För en vecka sedan hade vi friluftsdag jag åkte slalom i en backe som ligger ganska nära skolan. Jag och Emelie började prata om vad vi skulle ha med oss som fika. Då tänkte vi att vi skulle kunna baka något. Jag ville från början baka brownies. Men vi hade ingen choklad (!) så jag övergav idén. Jag googlad och hittade ett receptsom såg gott ut. Men det hade varken bakpulver eller ägg i. Och jag fick för mig att det inte gick för sig så jag ändrade lite i receptet och det blev lite misslyckat men det blev gott ändå. Smeten ska egentligen vara en deg och i receptet stod det att man skulle rulla ut det på ett bakplåtspapper. Så jag kletade istället ut min smet.


 

Men sen när jag stoppat in den i ugnen så började den flyta ut. Jag tog snabbt ut den ur ugnen och satte en form (den som jag egentligen skulle ha använt och hällt smeten i) över min fina lilla kaka.

 

 
Men resultatet blev rätt bra det blev i alla fall gott:
 
 

125g smör, rumsvarmt
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl vetemjöl

1 ägg

1 tsk bakpulver

 

 

Vispa smör och socker poröst. Vispa ned ägget. Rör sedan ner sirapen. Blanda ner de torra ingredienserna. Blanda till en smet. Häll smeten i en form  Grädda i 175 grader i 15-20 minuter. Låt svalna något. svalnat lite och skär dem sedan i sneda bitar, cirka 2cm breda. Lägg dem på galler för att svalna.

 

 

1 msk kakao

½ dl florsocker

Ung 50 g cream cheese (philadelphia ost)

Lite smör

 

Blanda bara ihop allt och ringla/stryck över frostingen över kakan när den har svalnat.

/Kram Felicia


Kommentarer
Postat av: Ctina

bokmärkte detta direkt! GAAAH VAD GOTT! helt galet...

sv: Tack snälla du!! :D

2013-03-06 @ 22:02:36
URL: http://ctinasunnegardh.se
Postat av: Julia - Flickan med hål i tightsen och med alltför stora tröjor.

Ser gott ut!!

2013-04-21 @ 22:37:19
URL: http://juliasphotography.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback