Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vit chokladmousse med citrustäcke

2013-02-18 kl 21:14:00
Det har blivit mycket cupcakes (ja, faktiskt bara cupcakes) på senaste tiden. Men så gjorde min mamma en efterrätt för att några kompisar skulle komma på middag. Tyvärr var inte jag med på middagen utan jag var på Emelie och vår kompis Jennys födelsedagsfest. Men de var så snälla att de hae sparat en till mig. Den var supergod. Moussen är söt så bryter citrustäcket av jättebra. Tycker verkligen att ni borde testa göra denna dessert. Det som är bra med den är att den går att göra dagen innan. Tror till och med att den blir godare då. Eftersom den verkligen har fått stelnat.
 
 
4-6 portioner
 
Mousse
3/4+1 1/4
1 gelatinblad
100 g finhackad vit choklad
2 äggvitor
2 tsk pressad citron
1 msk strösocker
 
1. Blötlägg alla gelatinblad i kallt vatten 5-10 min.
2. Koka upp 3/4 dl grädde. Ta från värmen och låt chokladen smälta däri. Rör tills det blir slätt. 
3. Ta upp gelatinbladet i den varma chokladkrämen. Rör tills det löst sig. Låt svalna till rumstemperatur.
4. Vispa resten av grädden men inte för hårt och vänd ner den avsvalnade chokladkrämen.
5. Vispa vitorna med citronsaft till ett tjock skum. Tillsätt sockret lite i taget och vispa till en fast maräng. Vänd ner den i chokladmoussen och häll upp i små glas. Ställ in i kylen för att stelna. (Den ska bli konsistensen av en pannacotta)
 
Citrustäcke
1 1/2 gelatinblad
1 1/2 dl pressad apelsin eller clementin
2 apelsiner/3 clementiner
2 msk strösocker
 
1. Sila den pressade apelsinsaften. Så att man inte får med något fruktkött.
2. Värm 1/2 dl av apelsinsaften och lägg ned gelatinbladen i den varma saften. Rör tills det har smält, rör ned resten av apelsinsaften.
3. Låt svalna tills den liknar ovispad äggvita.
4. Ta apelsinerna och skär hinnfria apelsinklyftor. Ta fram moussen och lägg skivorna på den stelnade moussen.     Fördela gelatinblandingen över frukten. Låt stelna i kylskåpet. 
 
 
Receptet är taget från Matmagasinet.
 
Kram Felicia

Kommentarer
Postat av: Selma

Hej, tack :)
Jag kan länka din blogg om du länkar min :)

Svar: Jag länkar din uppe i fliken "länkar" i menyn.
sockerhornan.blogg.se

2013-02-18 @ 21:41:09
URL: http://selmafoto.blogg.se
Postat av: Milla

Mmm! Ser jättegott ut :D Speciellt det vita (:

2013-02-20 @ 16:27:10
URL: http://mimjib.blogg.se
Postat av: Milla

Här kommer än fråga som inte handlar om inlägget. Skulle vara jättekul om ni någon gång kunde baka macarons. Jag såg att ni hade det bland era kategorier. Har själv försökt göra macarons dom har blivit goda, men inte så fina. Allt ni gör här blir så fint och antagligen gott cx Har ni något tips för att få till den fina formen på macarons? Om ni nu har gjort macarons :P

Svar: Jag har gjort det 2 gånger. Första gången gick det jättebra. Andra inte lika bra. För att få bra form på macaronsen så kan du använda en macaron-plåt. Den är gjord av silikon. Den är jätteanvändbar.
sockerhornan.blogg.se

2013-02-20 @ 21:35:46
URL: http://mimjib.blogg.se
Postat av: Selma

Okej :)

2013-02-22 @ 18:51:08
URL: http://selmafoto.blogg.se
Postat av: Milla

Angående svaret som jag fick på den där andra kommentaren.
Jag har testat att använda en sån silikonplåt men all karamellfärg som jag hade i sjönk liksom till botten .__. Och dom blev ganska kladdiga :s xc

2013-02-24 @ 09:38:41
URL: http://mimjib.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback